Vrijdag 9 november heeft de TSHD (Trailing Suction Hopper Dredger) ‘DC Orisant’ de eerste proefvaarten goed doorstaan. Het schip heeft een unieke drooglosinstallatie. Het volledig elektrisch aangedreven schip wordt aangestuurd door het W-PROP power management van Werkina. Qua omvang en beschikbare vermogens een bijzonder project.
Gecertificeerd
Ook Bureau Veritas heeft zijn vertrouwen uitgesproken door het overhandigen van de benodigde certificaten, waaronder DYNAPOS AM/AT R, in de bedrijfstak beter bekend als DP2. Dit betreft het dynamisch positioneringssysteem waarmee het schip automatisch op positie gehouden kan worden maar ook een voorgeprogrammeerde route volgen. Onder toeziend oog van het classificatiebureau is een zeer uitgebreide testprocedure afgewerkt om er zeker van te zijn dat de kans op uitval van systemen vrijwel nihil is.
Geïntegreerde systemen
Met het flexibele W-PROP power management wordt ruimschoots aan alle gestelde eisen voldaan. Alle functies voor de vermogensregelingen en bewakingen zijn in dit modulaire systeem samengebracht en zodat de beschikbare signalen correct kunnen worden afgehandeld. Dankzij vooruitstrevende hard- en software is het systeem vrijwel feilloos. Zo maken automatische, intelligente vermogensreducties het systeem betrouwbaar, vrij van plotselinge onderbrekingen in de energievoorziening.
Geoptimaliseerd brandstofverbruik
Verder is ook het variabel toerensysteem van de generatoren uniek. Door het toerental van de vier hoofdgeneratoren tijdens het paralleldraaien aan te passen, kan het brandstofverbruik geoptimaliseerd worden ten opzichte van de vermogensvraag van het schip. Zeker in de lagere vermogens is hierdoor een forse brandstofbesparing mogelijk.
Schoon en zuinig
Deze innovaties maken dit schip tot de modernste in zijn soort. De volledig elektrische aandijving past binnen de maatschappelijke wens op de scheepvaart schoon en zuinig te maken. Werkina heeft hier met het eigen W-PROP een mooie bijdrage aan geleverd.
690-525Vac 60-45Hz Hoofdschakelbord met een vermogen van 9,8MW voorzien van een volledig automatisch PMS. De hoofdautomaten zijn voorzien van een geavanceerde zone selectiviteit van ABB om de selectiviteit te waarborgen. Totale kortsluitvastheid van maar liefst 100kA. Twee volledige aandrijflijnen voor de voortstuwing inclusief schakel-/besturingskasten, frequentie drives en geïntegreerde waterkoeling met elk twee 1800kW elektromotoren in lijn gemonteerd. Deze elektromotoren zijn gekoppeld aan een stuwdruklager en een vaste schroef. Hierdoor komt het vermogen van de volledige voortstuwing op 2x 3600kW afgegeven aan beide assen. Drie aandrijflijnen voor de boeg- en hekschroeven van elk 700kW. Plus de besturingskasten en frequentie drives inclusief waterkoeling. De besturingskasten met frequentie drives inclusief waterkoeling van de elektrische baggerpomp. Twee elektromotoren van elk 2250kW in lijn gekoppeld aan het pomphuis zorgen voor een beschikbaar vermogen van 4500kW op de pomp. De besturingskasten inclusief frequentiedrives voor de jet water pompen. Twee stuks 900kW elektromotor en een van 700kW. Deze pompen ondersteunen het baggerprocess. |